کد مطلب: 205591
بعد ازکرونا چشممان به آبله ميمون روشن/
وقتي ويروسي پايش را از گليمش درازتر مي‌کند/ زنگ خطر مشاهده آبله ميمون در مناطقي غير از کشورهاي گرمسيري
تاریخ انتشار : 1401/03/04 10:28:14
نمایش : 634
آبله ميمون يک بيماري ويروسي، ازجمله بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان است، بيشترين شيوع اين بيماري در کشورهاي نزديک خط استوا و کشورهاي آفريقايي با آب و هواي گرم ديده شده است اما اخيرا بيماري آبله ميمون در کشورهايي مثل آمريکا، کانادا و چند کشور اروپايي مثل اسپانيا و انگليس نيز گزارش شده است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ درست در روزهايي که به نظر مي‌رسد کرونا را آن هم با تلفات شکست داده‌ايم رئيس کارگروه بهداشت و پيشگيري ستاد ملي مقابله با کرونا هشدار داده بايد مراقب شيوع آبله ميمون باشيم.
 
سازمان بهداشت جهاني حدود 80 مورد ابتلا به آبله ميموني و شيوع آن در 11 کشور ازجمله اسپانيا و انگليس را تاييد کرده است و متخصصان بر رصد مسافران ورودي از اين کشورها به ايران تاکيد دارند.
 
نکته عجيب اينکه سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده است شيوع بيماري آبله ميموني غيرمعمول است زيرا در کشورهايي شايع شده است که ويروس آندوميک نيست البته متخصصان جهاني اعلام کرده‌اند دنيا در آستانه شيوع سراسري يک بيماري ديگر نيست و خطر آبله ميمون براي عموم مردم کم است.
 
ضمن اينکه ثابت شده است که واکسيناسيون عليه آبله مي‌تواند تا 85 درصد از  در پيشگيري از آبله ميمون موثر باشد.
 
آبله ميمون به عنوان يک بيماري ويروسي علائمي مثل آنفولانزا دارد و منجر به بروز عوارض پوستي مي‌شود، دوره نهفتگي آن حداقل 6 تا 13 روز است و دوره تهاجم اوليه آن با تب، سردرد شديد، تورم غدد لنفاوي، کمر درد، درد عضلاني و کمبود انرژي تا پنج روز به طول مي‌انجامد، موارد شديد اين بيماري بيشتر در بين کودکان اتفاق مي‌افتد.


 
ميزان اثرگذاري واکسن آبله بر "آبله ميموني"
 
دکتر مسعود يونسيان در گفت‌وگو با رسانه‌ها ‌ درباره بيماري آبله ميموني که تاکنون در ۱۲ کشور جهان مواردي از آن گزارش شده است، اظهار کرد: آبله ميموني يک بيماري ويروسي بوده و توسط ويروس آبله ميمون ايجاد مي‌شود که يکي از اعضاي خانواده ويروس‌هاي آبله است.
 
وي افزود: افرادي که به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، بثورات پوستي و تاول‌هايي روي برخي نقاط پوست‌شان ايجاد مي‌شود و تماس با افراد آلوده مي‌تواند منجر به انتقال و سرايت اين بيماري شود.
 
اين اپدميولوژيست با بيان اينکه به نظر مي‌رسد آبله ميموني خيلي شديد نباشد و حداقل گزارشات اوليه آن حکايت از شدت بالاي اين بيماري ندارند، گفت: بايد منتظر بمانيم تا اطلاعات بيشتري از اين بيماري منتشر شود و ببينيم که مبتلايان چه سرنوشتي پيدا مي‌کنند.
 
يونسيان گفت: بايد توجه کرد که برخي بيماري‌هاي ويروسي بازپديد هستند؛ يعني در گذشته بودند، از بين رفتند و در حال حاضر مجددا ظاهر شدند و ما از آن‌ها دانش قبلي داريم. بيماري آبله ميموني هم جزو بيماري‌هاي بازپديد محسوب مي‌شود که در سال‌هاي گذشته ميزاني از شيوع را داشته است. با اين حال اکنون در شرايط جديد شيوع اين بيماري بايد منتظر باشيم تا اطلاعات بيشتري کسب شود.
 
وي درباره امکان انجام واکسيناسيون عليه آبله ميموني، ادامه داد: آنچه که اکنون درباره پيشگيري از آبله ميموني مطرح شده، اين است که کسانيکه واکسن آبله تزريق کرده‌اند تا درجات قابل ملاحظه‌اي در برابر آبله ميموني هم مصون هستند، اما اينطور نيست که واکسن اختصاصي اين بيماري باشد. واکسن آبله به صورت غير اختصاصي ميزان مصونيت بدن را در برابر آبله ميموني تا درجات قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد.
 
اين اپدميولوژيست با بيان اينکه هنوز نمي‌دانيم که آبله ميموني مي‌تواند به پاندمي و همه‌گيري در جهان بدل شود يا خير، گفت: بهترين کاري که معمولا بايد براي مقابله با بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انجام داد، مراقبت است.
 
يونسيان عنوان کرد: مراقبت به اين معنا که داده‌هاي مرتبط با بيماري را به صورت مرتب و سيستماتيک ثبت کرده و در زمان‌ها و مکان‌هاي مختلف باهم مقايسه کرده و بسته به اطلاعاتي که کسب مي‌کنيم، ‌در زمان مناسب مداخله کنيم.
 
وي خاطرنشان کرد: براي همه بيماري‌هاي واگير نمي‌توان نسخه واحدي پيچيد، البته الفباي کار که همان مراقبت و تصميم‌گيري به موقع و مرحله به مرحله بر اساس داده‌هاي متقن است، يکسان است.
 
اين اپدميولوژيست اضافه کرد: مسؤولان وزارت بهداشت بايد سيستم مراقبت را با استفاده از ابزارها و تکنولوژي‌هاي روزآمد در کشور توسعه داده و از اين بستر براي تهيه اطلاعات استفاده کنند.
 
يونسيان با بيان اينکه مسئوليت اين مراقبت در کشور ما با سيستم شبکه بهداشتي است، گفت: متاسفانه سيستم‌هاي شبکه بهداشت روزآمد نبوده و با فناوري اطلاعات به اندازه کافي همخوان نيستند که بايد در اين زمينه توجه شود.

 
 
تاکنون هيچ موردي از بيماري آبله ميمون در کشور مشاهده نشده است
 
ارسلان خالدي فر سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: تاکنون هيچ موردي از بيماري آبله ميمون در کشور مشاهده نشده است و طبق اعلام مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هر مورد مشکوکي در اين خصوص بايد بررسي شود.
 
وي درخصوص سرايت پذيري بيماري آبله ميمون افزود: تماس با حيوان آلوده، تماس با جسد و يا خوردن گوشت آن، گازگرفتگي يا خراش پوست توسط حيوان آلوده و قطرات تنفسي، عطسه يا سرفه انسان مبتلا ازجمله راه‌هاي انتقال اين بيماري است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد با بيان اينکه آبله ميمون بيماريي ويروسي از گروه ويروس ابله انساني است، ادامه داد: در 15 کشور دنيا 197 مورد مشکوک اين بيماري ديده و 108 مورد تشخيص قطعي ابتلا به آن داده شده است.
 
خالدي فر عنوان کرد: برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بررسي افراد مشکوک به اين بيماري است، همچنين درخصوص پيشگيري و درمان اين بيماري متن راهنمايي تهيه شده است که قرار است در اختيار دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور قرار گيرد.
 
وي تاکيد کرد: پيش‌بيني‌ها اين است که آبله ميمون همه‌گير نخواهد شد و لذا جاي نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
 
 
واکسن آبله و واکسن ويروس واکسينيا بر روي آبله ميمون اثرگذار است
 
دکتر ناصر خسروي متخصص عفوني و گرمسيري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: آبله ميمون يک بيماري ويروسي، ازجمله بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان است.
 
وي افزود: بيشترين شيوع اين بيماري در کشورهاي نزديک خط استوا و کشورهاي آفريقايي با آب و هواي گرم ديده شده است.
 
متخصص عفوني و گرمسيري ادامه داد: اخيرا بيماري آبله ميمون در کشورهايي مثل آمريکا، کانادا و چند کشور اروپايي مثل اسپانيا و انگليس نيز گزارش شده است.
 
خسروي عنوان کرد: آبله ميمون توسط ترشحات تنفسي و تماس از نزديک منتقل مي‌شود، حتي وسايلي که به اين ويروس آلوده مي‌شوند مي‌توانند اين بيماري را منتقل کنند، انتقال انسان به انسان هم ممکن است اما در فاصله نزديک اين اتفاق رخ مي‌دهد.
 
وي خاطرنشان کرد: شروع آبله ميمون همچون ساير بيماري‌هاي ويروسي با تب، بدن درد و سردرد همراه است و بعد از آن ضايعات پوستي روي بدن ظاهر مي‌شود که معمولا به چند شکل هستند، از بثورات چرکي قرمز رنگ تا نهايت به تاول‌ها منتهي مي‌شود که ممکن است جاي آن بماند.
 
متخصص عفوني و گرمسيري گفت: در کشورهاي آفريقايي از افرادي که به بيماري آبله ميمون مبتلا مي‌شوند تنها 10 درصد جان خود را از دست مي‌دهند.
 
خسروي با اشاره به احتمال ورود آبله ميمون به ايران، اضافه کرد: با توجه به مسافرات‌ها اين احتمال وجود دارد که اين بيماري وارد ايران شود، هماگونه که کرونا و ديگر بيماري‌هاي نوظهور نيز وارد ايران شدند.
 
وي تاکيد کرد: دوره نهفته آبله ميمون حدود يک تا چهار هفته و بيشترين دوره آن بين دو تا سه هفته است، بعد از تماس با بيمار يا ترشحات آلوده حيواني علائم ظاهر مي‌شود.
 
متخصص عفوني و گرمسيري تصريح کرد: تا الان هيچ گونه مورد مثبتي از آبله ميمون از طرف وزارت بهداشت در ايران مشاهده نشده است.
 
خسروي اظهار داشت: واکسن آبله به لحاظ قرابت ژنتيکي مي‌تواند بر روي آبله ميمون اثرگذار باشد، همچنين واکسن ويروس واکسينيا بروي اين بيماري موثر باشد.
 
وي افزود: درمان آبله ميمون بيشتر علامتي است، درمان خاصي ندارد و احتمال اينکه برخي داروهاي ضدويروس بروي آن اثرگذار باشد هست.
 
///////////////////////////////////
گزارش از سميه نظري زاده
//////////////////////////////////
انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg